Begin aan de achteras

Er is eindelijk een begin gemaakt aan de achteras.

De torsies en ‘draagarmen’  aka veerplaten zitten op hun plek:

Natuurlijk waren wij hier een paar uur mee bezig, terwijl het like 10 min werk is. Eerst probeerde we de linker torsie aan rechterkant te monteren, en toen dat toch echt niet lukte, toch maar eens de Haynes erbij gepakt. Daar stond dat de torsies gemerkt waren met ‘L’  en ‘R’ 😉

Eenmaal de juiste in handen, torsie er in gedaan volgens beschrijving, moest de draagarm er op een bepaalde hoek op om de wagen op juiste hoogte te krijgen. Liefst ook links en rechts gelijk. Nu had de Haynes het over een ‘simpele’  tool namelijk een “protactor”. In auto wereld echter nog nooit van gehoord. Is nu echter wel iets wat ik denk ik aanschaf, alleen dan niet een analoge zoals in de haynes stond: http://www.vdhbv.nl/metaalbewerkingsmachines/meetgereedschappen/hoekmeters/vertex-oliegedempte-hoekmeter/1-4-13-1-40727-1-0/

Maar een digitale:
http://www.hogetex.com/media/catalog/product/cache/3/image/5e06319eda06f020e43594a9c230972d/i/m/image_734.jpg

We hebben het uiteindelijk gedaan met een waterpas met een hoek meting mogelijkheid. Haynes zei 17 graden voor ‘standaard’, wij zijn op 15 uitgekomen. Moet wel redelijk kloppen 😛  Waarschijnlijk moeten die draagarmen er dus nog wel even weer uit als we hem toch lager willen 😉

Links en rechts gelijk gezet dmv meetlint (meten vanaf schokdemper toren zegmaar), en toen erin tikken!

Wij braaf met een houtje ertussen om onze geverfde veerplaten niet te beschadigen. En slaan en slaan en slaan. Maar erin gaan? Nee hoor. Zegt onze oldtimerhotel vriend: Probeer het eens zonder plankje.
3 tikken en hij zat 😀 Geniaal.

Daarnaast ook de remleidingen voor alvast aangesloten

Achter is achteraan wel aangesloten maar op de HRC moet ik eerst kijken hoe het langs de pedalen moet.

De deksels voor de achtertorsies zijn in laagje verf gezet zodat dat er morgen op kan samen met de chassisbalken:

Op de planning staat nog steeds:

– Versnellingsbak schoonmaken
– Kabels door tunnel trekken (schakelstang ligt ook nog ergens halverwege waar ik niet bij kan)
Missende onderdelen scoren: ‘push rod’ rempedaal – koppelings vorkveer – gaspedaal – schakelstang koppeling – stuurstang koppeling.

1 thought on “Begin aan de achteras

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.