Voorwiel ophanging

Vandaag hebben we de voorwiel ophanging afgemaakt.

Nadat we de spindels hadden geplaatst kregen we de tip deze toch nog wel te voorzien van een laagje lak, omdat ze wel snel roestig worden in het Nederlandse klimaat.

 

Zo gezegd, zo gedaan, dus de spindels zijn nu ook ge-hammerite

Daarna begonnen met montage van het stuurhuis; een avontuur opzich, want onze beugeltje had de ‘inhammetjes’  niet die deze volgens de Haynes wel moest hebben. Er zaten ook uitsteeksels op de vooras, dus de beugel paste zonder inhammetjes ook niet.

Inhammetjes er met de hand met een vijl in gemaakt. Daarna het stuurhuis monteren, waarvoor ik ook boutjes op maat moest maken (de originele boutjes hadden wij niet).

Na wat pogingen was dat gelukt, echter gaat de Pitman-arm er dus niet op als het stuurhuis op zijn plek zit 😉 Alles weer los dus 😀

Nadat alles gemonteerd was, stond de kever nogal toe-out 😀 De stuurstangen stonden op  hun kortst, erg grappig gezicht. Stuurstangen wat op de gok afgesteld, en die stap hadden we ook weer gemaakt.

Omdat de versnellingsbak nog altijd super ranzig is en wij nog niet hebben bedacht hoe/waar die schoon te maken (met een hoge druk reiniger, maar waar? Voor de deur heb je meteen voor eeuwig ruzie met de buren, haha), besloten dat we de voor remmerij af maken.

Daardoor moesten de lagers in de schijven. Wij dachten natuurlijk doen we even, maar lagers moeten bijna altijd geperst worden 😉 Hier dus ook.

Gelukkig heeft het oldtimershotel een hydraulische pers! #blij

Volgende stap was dus een dop of iets dergelijks vinden die op het randje van het buitenste lagertje past, zodat we hem er netjes in kunnen drukken. Ik had een mooie dop 36 die hier perfect voor leek, dus wij naar de pers

Zo perfect bleek hij echter niet, want na een stukje liep de dop vast op een randje waar het lagertje wel langs moest. Dus toen begon de zoektocht naar iets wat echt een fractie van een halve mm kleiner was (veel kleiner kon ook niet, omdat je op het randje perst). Na het hele oldtimershotel ondersteboven te keren kwam ik bij een ringetje die hier perfect voor bleek.

Dop 36 er op zijn kop op, en taadaa, dat lager zit. Dit is dus het binnenste wiellager.

Toen de wiel kant. Dop 30 of iets dergelijks gepakt, ook deze leek perfect qua maat. Toch ook maar meteen het originele washertje van dat lager gepakt, want die ring moest er sowieso goed op passen. Maar omdat je in het begin echt 100% recht wil gaan, eerste stuk met de dop gedaan:

Het persen ging lekker en de dop liep nergens op vast, dus de dop ging een stuk mee de remschijf in. Echter toen we de pers van spanning haalde, zat de dop natuurlijk vast XD

En lachen joh, haha. Kijk, daar zat ie:

Verlengstukje op zijn kop erin, hamertje tik en toen kwam mijn dop ook weer terug 😉

Volgende stap was lekker kliederen met vet, want de wiellagers moeten een lekker dik vet bedje krijgen. Heerlijk gekliederd, en de schijfjes op het chassis geplaatst met lagers en vetkeering. Remklauwtjes er ook maar aanvast, en taadaa, dat is klaar 😉

We moeten nu echt verder aan de achterkant! Ook hebben we een remleiding-tang aangeschaft, zodat we die kunnen gaan leggen. Jeuj!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.